Lauantai 24.5.2025, kello 10:30. Puhelin soi AC Oulun toimistolla, jossa urheilutoimenjohtaja Tomi Kuronen istuu yhdessä markkinointitiimin kanssa. Kahvikupit ovat tiukassa puristusotteessa, mutta kahvi saa istua kupin pohjalla.
Tunnelma on jännittynyt. Pysähtynyt.
”Onko se siinä?”
”Kyllä. Se on siinä.”, Toimitusjohtaja Jani Kotikangas vahvistaa.
Vuosien työ organisaation kehittämiseksi on huipentunut Mestaruusliigahakemuksen hyväksymiseen kabinettipäätöksellä.
Oulu on palannut liigakartalle.
Valmistelut liigaa varten aloitettiin hyvissä ajoin
Kolmena keväänä Ouluhallissa on pelattu viisi finaaliottelua yli 1000 katsojan keskiarvolla miesten ykkössarjassa. Urheilullinen ja viestinnällinen menestys on antanut hyvän pohjan joukkueenjohdolle rakentaa kestävää pohjaa korkeinta sarjatasoa ajatellen. Helmikuussa kätelty ja julkaistu yhteistyö AC Oulun kanssa antoi viimeisen silauksen uskottavalle hankkeelle.
Yhteys Mestaruusliigaan ja lentopalloliittoon otettiin nopeasti sopimuksen jälkeen. Tehtyjen selvitysten perusteella liigakelpoisuuden vaatimuksiin pystyttiin vastaamaan hyvin. Varsinainen hakemus liigaan tehtiin kuitenkin vasta urheilullisen nousun tyssättyä hävittyyn kolmanteen finaaliotteluun.
Joukkue on kasassa
Perustetun AC Oulu Volleyn urheilutoimenjohtajaksi itseoikeutetusti valitun Tomi Kurosen puhelin on käynyt kuumana helmikuusta alkaen. Valmistautuminen mahdollista liiganousua varten vaati toimenpiteitä erityisesti pelaajahankintojen osalta. Epävarmuus noususta asetti luonnollisesti omat haasteensa neuvotteluille, mutta joukkueen runko kasattiin hyvissä ajoin kevään aikana.
”Kiinnostus Oulua kohtaan kasvoi jo edellisen kauden jälkeen. Yhteydenottoja liigapelaajilta tuli ennen AC Oulu yhteistyön sopimistakin.” – Tomi Kuronen
Tärkeimmät palaset pyrittiin kiinnittämään heti alkuun ja siinä on myös onnistuttu. Ensimmäinen julkaistu pelaajasopimus on Kalevankin huhuissa mainittu yleispelaaja Jan Helenius, joka saapuu Ouluun Turusta tuoreena pronssimitalistina. Sopimus on kahden vuoden mittainen.
Seuraavia pelaajajulkaisuja ei tarvitse odottaa pitkään, sillä julkaisemme joukkueen kokoonpanon palasittain kaksi kertaa viikossa. Keskiviikot ja lauantait kannattaakin laittaa kalenteriin ylös seuraavien viikkojen ajaksi. Tulevana keskiviikkona julkaistaan kolme nimeä.
Ensi kaudella on luvassa askel eteenpäin kaikilla osa-alueilla
Urheilullinen puoli vahvistuu pelaajien lisäksi laajemmalla valmennusringillä ja paremmilla harjoituspuitteilla. ACO Marketing pääsee myös laajentamaan toimintaansa, kun Suomen Cupissa testattu tv-tuotanto järjestetään kaikissa kotiotteluissa. Panostukset markkinointiin ja kalustoon takaavat ainakin teknisesti paremman laadun, mutta myös laajemmat mahdollisuudet erilaisen materiaalin julkaisemiselle.
Tulevalla kaudella seuraajillemme on luvassa uusia tapoja päästä lähemmäs joukkuetta ja nähdä toimintaa verhojen takaa. Entuudestaan jo lyhytvideotuotanto erityisesti TikTokissa on tuonut uutta kuvakulmaa joukkueen tekemisestä, mutta tulevalla kaudella toiminta laajenee muillakin alustoilla.
Avoin ja positiivinen asenne markkinointiin säilyy samalla hyväksikoetulla linjalla. Tavoitteena on tuottaa laadukasta ja viihdyttävää materiaalia, joka tarjoaa sekä katsojalle, että yhteistyökumppanille urheilun parhaat puolet.
Kausikorttien ennakkovaraus käynnistyy maanantaina
Kausikortit uudistuvat sarjatason vaihtumisen myötä ja maanantaina avaamme ennakkovarauksen kausikortin hankkimista varten. Kausikorttien ennakkohinta ja muut edut julkaistaan maanantaina varauksen avaamisen yhteydessä.